Wat is SEO?

SEO : wat is het? Hoe werkt het? Wat kun je er zelf aan doen?

SEO : Zoekmachine optimalisatie

SEO staat voor 'Search Engine Optimization', wat in het Nederlands zoiets als 'zoekmachine optimalisatie' betekent. In het kort zijn het allemaal technieken die er voor zorgen dat je webpagina wordt gevonden door jouw doelgroep. Iemand zoekt op een bepaalde zoekterm, en jouw website beantwoord deze vraag. Een goede zoekmachine moet dan jouw pagina vertonen. Maar er zijn natuurlijk heel veel websites die de vraag van de zoeker kunnen beantwoorden. Hoe kun je er voor zorgen dat jouw website een specifieke vraag het beste beantwoord, daardoor bovenaan komt in de zoekresultaten en dus ook vaker bezocht wordt?

Hoe werkt een zoekmachine?

Het is belangrijk om te weten hoe een zoekmachine werkt. Een zoekmachine bestaat uit twee onderdelen: een spider (ook wel crawler of robot genoemd) en een index. De spider is constant op zoek naar nieuwe en aangepaste webpagina's. Nadat een spider een webpagina heeft bezocht wordt deze pagina en allerlei factoren van deze pagina, opgeslagen in de database van de zoekmachine. Daarna worden alle links op de pagina gevolgd door de zoekmachine, en deze resultaten worden ook in de database opgeslagen.
Deze database is de index van de zoekmachine. Als er nu een zoekopdracht door een gebruiker wordt ingevuld, gaat de zoekmachine op zoek naar pagina's die aan deze zoekvraag voldoen. Op basis van meer dan 200 factoren bepaald de zoekmachine op welke plek in de resultatenlijst de link naar de pagina getoond wordt. En hoe hoger in de lijst je webpagina getoond wordt, hoe groter de kans is dat de gebruiker van de zoekmachine doorklikt naar jouw website, en hoe groter de kans dan is dat de zoeker een klant kan worden. Een zoekmachine wil de gebruiker een zo goed mogelijke gebruikerservaring leveren, en dus het best mogelijke resultaat boven aan zetten.

Zoekmachine

De eerste indruk van je website

Uit bovenstaande blijkt al dat een potentiële bezoeker al een eerste indruk kan krijgen van je site, nog voordat hij daadwerkelijk op je site is geweest. Na het invullen van de zoekterm ziet de zoeker namelijk een lijst met resultaten, de zogenaamde Search Engine Result Page (SERP) of, in gewoon Nederlands de 'zoekmachine resultaat pagina'. Een bezoeker ziet daar altijd de titel van een pagina, de URL van de pagina en een beschrijving (description) van een pagina. En, in sommige gevallen zelfs nog een kleine foto (in geval van bijvoorbeeld recepten) of een aantal sterren (in geval er reviews zijn). Op basis van deze zaken beslist een bezoeker of hij wel of niet naar de getoonde pagina gaat, door er wel of niet op te klikken. De bovengenoemde zaken (titel, url en beschrijving) moeten dan ook zo optimaal mogelijk benut zijn, zodat de CTR (Click Through Rate) zo hoog mogelijk wordt. Deze CTR wordt bepaald door het aantal malen dat de link getoond wordt op een SERP en het aantal malen dat er daadwerkelijk op geklikt wordt. De eerste indruk met je site maak je niet met je ontwerp of met het functioneren, maar met de presentatie in de SERP. Een detail om dus veel aandacht aan te besteden.

Google Analytics : Meten is weten.

Nadat een zoeker op je link in de SERP heeft geklikt en dus een bezoeker wordt, is het prettig en informatief om te weten wat deze bezoeker doet. Welke pagina's bezoekt hij? Welke browser gebruikt hij? Waar komt de bezoeker binnen, waar gaat hij weg? Hoe lang blijft hij en bereikt hij het doel dat je voor ogen had toen je de site ging maken? Om dat allemaal te kunnen zien en analyseren in het verloop van de tijd is het verstandig om analyse software te gebruiken. Google heeft voor webmasters de 'Analytics' suite gemaakt waar alle bovengenoemde informatie, en nog veel meer, wordt bijgehouden. Als je de gereedschappen van Google niet wilt gebruiken zijn er ook andere oplossingen, waarvan Piwik een zeer goed alternatief is. Door alles te gaan meten kun je ook bepalen of al je verbeter-acties ook daadwerkelijk meer bezoekers opleveren.

SEO

Je website optimaliseren

Nu de meetinstrumenten ingericht zijn, en je de gevolgen van je acties kunt zien, kun je denken aan het verbeteren van de website. Om te beginnen moet je duidelijk zijn wat de spider allemaal mag bezoeken en welke pagina's er zijn. Daarvoor plaats je een robots.txt bestand in de hoofdmap van je website. In dat bestand geef je aan welke pagina's en mappen niet doorzocht hoeven worden. Verder geef je aan waar het overzicht van alle pagina's van je website staat. Dat overzicht is een bestand met (vaak) de naam sitemap.xml. Ook dit bestand plaats je in de hoofdmap van de website. Daarmee heeft de spider voldoende informatie om snel alle pagina's te vinden en te indexeren, en de links op die pagina's weer te gaan volgen.
Ook moet het voor de zoekmachine duidelijk zijn wat voor taal de website heeft. Dit kun je aangeven in de code van de pagina's. Het is verstandig om de taal van de tekst overeen te laten komen met de taalinstelling van de pagina. Op die manier is het voor de zoekmachine duidelijk en gemakkelijk te interpreteren. Zorg er dus bijvoorbeeld ook voor dat je voor titels en urls dezelfde taal gebruiken. Zet bijvoorbeeld niet 'projects' in je url en 'projecten' in je titel.

Bepaal voor iedere pagina waar de pagina over gaat. Gebruik in de tekst de zoekwoorden die je belangrijk vindt, dus waar je die pagina op gevonden wilt laten worden. Gebruik deze zoekwoorden in de eerder genoemde onderdelen van de pagina, namelijk de titel, url en beschrijving. Maar vanzelfsprekend ook in de teksten en paragrafen zelf. Gebruik de woorden ook in de kopjes van de teksten, en geeft deze kopjes de juiste zwaarte. Kop1 is belangrijker dan Kop2 die weer belangrijker is dan Kop3 en zo door tot Kop6.

Zorg er voor dat de eventuele afbeeldingen die je gebruikt op een webpagina een beschrijvende bestandsnaam hebben, in plaats van de bestandsnaam die ze vanuit de camera mee kregen. Zorg er ook voor dat er een beschrijvende 'alt'-tag voor een afbeelding geplaatst wordt, zodat het voor de spider duidelijk is waar de afbeelding over gaat.

Maak het voor een bezoeker gemakkelijk om een pagina te delen via Social Media door bijvoorbeeld Twitter of Facebook knoppen toe te voegen. Het delen van een pagina via Social Media wordt nog gemakkelijker gemaakt wanneer er gebruik gemaakt wordt van de Open Graph tags en de Twitter-card handles. Daarmee kun je bepalen welke teksten, urls en afbeeldingen gebruikt kunnen worden op deze kanalen.

Controleer regelmatig of alle links op de website nog werken. Verwijder links die het niet meer doen, of wijzig de gebroken links naar een pagina die het wel doet. Zorg dat de tekst die als link dient duidelijk en informatief is. Een link met de tekst 'klik hier' is bijvoorbeeld niet informatief.
Tegenwoordig wordt er steeds meer gezocht met een smartphone of een tablet. Zoekmachines waarderen een website die het goed doet op een dergelijk mobiel apparaat hoger dan websites die zich niet aanpassen aan het scherm waarmee de website wordt bezocht. Het kan dus zijn dat een pagina goed scoort in de SERP op een computer, maar veel minder goed scoort in de SERP wanneer deze gezocht wordt op een mobiel device omdat er geen goede mobiele versie beschikbaar is. Het is dus verstandig om aandacht aan de mobiele versie van je site te besteden.

Externe factoren voor zoekmachine optimalisatie

Bij Google heeft men bedacht dat het aantal links naar een website mede bepaald hoe belangrijk een website is. Een link naar je website is dus te zien als een 'stem' op je website. Iemand neemt de moeite om een bezoeker door te verwijzen naar je site, dus dan moet je site wel waardevol zijn. Van dit gegeven kun je gebruik maken. Dit kun je doen door te zorgen dat er op andere sites links naar jouw site komen te staan. Dit kun je proberen door het simpelweg te vragen. Het beste is natuurlijk om zulke goede inhoud (content) te hebben, zodat mensen graag naar je 'linken'. Het is niet verstandig om op niet relevante websites links te hebben en al helemaal niet om te betalen voor links naar je website. Google kan het al snel als 'spam' beschouwen.

SEO Ingewikkeld?

Zoals je ziet zijn er veel zaken waar je aandacht aan kunt besteden en die je kunt verbeteren en optimaliseren. Het zijn zoveel zaken dat de kans bestaat dat je het overzicht verliest. In dat geval is het goed om te weten dat ik je kan helpen. Ik kan je helpen van het begin tot het einde, of met een specifiek deel van het traject.