Je eigen Google bedrijfsinformatie beheren

Beheer je bedrijfsgegevens met Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is de gratis tool van Google waarmee  je je bedrijfsprofiel en website kunt promoten binnen de Google zoekmachine én op Google Maps. Met het aanmaken van een bedrijfsprofiel met de juiste gegevens over je bedrijf wordt je website opgenomen in de lokale zoekresultaten en op de kaarten van Google. 
Wanneer iemand een lokale zoekopdracht doet door er bijvoorbeeld een plaatsnaam in de zoekopdracht te gebruiken (voorbeeld : WordPress Utrecht) worden de lokale resultaten aan de gebruiker getoond. Het kan handig zijn om daar ook de resultaten van jouw bedrijf te tonen. Voor Incus-software ziet dat er dit moment als volgt uit:
Google Mijn Bedrijf
Mensen kunnen de link naar de website vinden, in één oogopslag zien wat het adres is van het bedrijf, wat de openingstijden zijn, welke diensten geleverd worden en wat andere mensen van Incus-software vinden. Als men binnen Google Maps gezocht heeft kunnen ze meteen de routebeschrijving vinden.
 
Een eenvoudige test om te zien of je in de 'local search' resultaten van Google bent opgenomen is om je bedrijfsnaam samen met de plaatsnaam in Google in te typen. Als Google dan aan de zijkant je bedrijf toont, heb je een vermelding in de lokale zoekresultaten. 
Als er een vermelding bestaat, kun je ook een link te zien krijgen met de volgende tekst :
 
 
Door op de link te klikken kun je óf zien of het bedrijf al geclaimd is, óf het bedrijf zelf gaan claimen. Het is wel verstandig om ingelogd te zijn met je Google account. Dat is het account dat je bijvoorbeeld gebruikt voor Google Analytics, Gmail of Google Docs.
Google Beheer mijn bedrijf
Door je bedrijf te claimen en te verifiëren kan Google bevestigen dat je de eigenaar bent en dat je toestemming hebt om het Google bedrijfsprofiel te beheren. Het verifiëren van je bedrijf is heel eenvoudig. Voor de meeste bedrijven geldt dat de eigenaar het eigendom telefonisch of per email kan bevestigen. Ook kun je er voor kiezen om het eigenaarschap via een gezellige, ouderwetse briefkaart van Google te verifiëren. Je krijgt dan post met een code, die je dan weer moet invoeren in je Google Mijn Bedrijf account.

Nadat je bedrijfsprofiel hebt geclaimd kun je :

  1. vermeld worden in de lokale zoekresultaten van Google.
  2. Informatie en gegevens aanpassen als dat nodig is. Gegevens als adres, openingstijden, telefoonnummer en website zijn snel te wijzigen.
  3. foto's toevoegen aan je profiel.
  4. je diensten toevoegen en beschrijven.
  5. een bericht maken. Deze berichten worden al door gebruikers gezien voordat ze op je website zijn geweest.
  6. reviews ontvangen.
  7. ontvangen reviews beheren en er op reageren.

Aan de slag met Google Mijn Bedrijf

Ook als je geen fysieke winkel hebt, of een bedrijf aan huis hebt, of een bedrijf met een servicegebied kun je je bedrijfsgegevens vermelden zodat deze op de juiste manier binnen Google producten worden getoond.

Ga zelf snel aan de slag met Google My Business door je bedrijf te claimen. Kom je er niet helemaal uit, neem dan contact op. Ik help je graag.